Drones detecteren: waarom? En hoe vliegen we het aan?
Innovatiehub SHIELD, een samenwerking van de politie en gemeente Den Haag, organiseerde op donderdag 23 november een themamiddag over dronedetectie en het beheer van het lagere luchtruim. Vertegenwoordigers van gemeenten, politie, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, bedrijven en Impact Coalitie Safety & Security kwamen samen op de HSD Campus om kennis over en hun ervaringen met dronedetectie te delen.
Een korte samenvatting vind je hier:
- Didier Decaestecker van het Belgische Skeydrone vertelde over dronedetectie en het luchtruimbeheer bij Brussels Airport en de haven van Antwerpen. Skeydrone levert een platform dat drones kan detecteren en identificeren, waarmee gelijk duidelijk is om een drone toestemming heeft om (daar) te vliegen. Cruciale informatie om het luchtruim te beheren.
- Remco Aagtjes van de politie-eenheid Oost-Nederland presenteerde over de ‘automatische politiedrone’. Die kan als first responder veel sneller bij een incident zijn dan een politieauto. Hiervoor is het noodzakelijk om “Beyond Visual Line of Sight (BVLOS)” te vliegen. Dat betekent: buiten zichtafstand van de piloot. Om dat veilig te kunnen doen, moet je een goed real-time beeld hebben van het luchtruim.
- Daan Groenink van de gemeente Amsterdam benadrukte de noodzaak om als stad na te denken over hoe je wil omgaan met drones. In 2022 detecteerde Amsterdam 40.000 niet-geautoriseerde dronevluchten in het luchtruim boven de stad. Daarop zijn ze met inwoners in gesprek gegaan over wat zij zinvolle dronevluchten vinden.
- Roel van der Wal van de Drone Flight Company & Academy meent dat een landelijke strategie voor ongewenste drones noodzakelijk is. Het is belangrijk dat dronepiloten zich bewust zijn van de risico’s en weten aan welke regels ze zich moeten houden.
- Dick Bouwhuis van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat lichtte de activiteiten van het ministerie toe. Zo is er een werkgroep waarin verschillende overheidsorganisaties zich samen over het vraagstuk van ongewenste drone-activiteiten buigen.
De gezamenlijke conclusie? Gelukkig gaat er heel veel goed. Maar wacht niet met maatregelen tot er een incident plaatsvindt.
- De meeste dronepiloten kennen de regels niet (of negeren ze). Er valt veel winst te behalen door deze groep te bereiken en hen bewust te maken van de gevaren en hun verantwoordelijkheden – eigenlijk nog voordat ze hun drone uit de verpakking halen.
- Het is belangrijk dat overheden samenwerken. Amsterdam en Den Haag detecteren al drones in het luchtruim boven hun eigen gemeenten. Wat zou mogelijk en nodig zijn voor een landelijk dekkend detectiesysteem? Daarover praten we in de toekomst verder.
De vergadering werd voorgezeten door Lars Lagarde, trainee Data & Informatie Management bij gemeente Den Haag.
Voor meer informatie over dit onderwerk kun je contact op nemen via de kernteamleden van de Impact Coalitie Safety & Security.