Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

Terugblik op de derde Smart Safety & Security Talks

Met trots kijken wij terug op onze derde sessie van de online Smart Safety & Security Talks over Drones!

Hoe kan een automatische drone hulpdiensten helpen om snel te reageren op een incident? Daarover ging de derde editie van de Smart Safety & Security Talks op donderdag 13 juni. Remco Aagtjes, Operationeel Specialist bij Politie Nederland nam de collega’s van gemeenten en de politie mee met de automatische drone die de politie ontwikkelt.

De automatische drone plant zelf zijn route bij een incident. Wel blijft de mens betrokken, want een gezagvoerder controleert deze route steeds en kijkt mee tijdens de vlucht. Daarna vliegt de drone naar het incident en krijgt de meldkamer vliegensvlug een overzichtsbeeld vanuit de lucht.

Drones ontwikkelen zich sneller dan vliegtuigen. Dat betekent dat de wetgeving, die over lange tijd en op bemande luchtvaart is ontwikkeld, dit niet altijd bij kan benen. Beyond Visual Line of Sight (BVLOS) vliegen is juridisch complex binnen de Nederlandse wetgeving. Daarom gebruikt de politie, als state operator, de opbouw en handvatten vanuit het Europese framework. Belangrijk is in elk geval dat er een goed beeld is van zowel de grond- als de luchtrisico’s.

De ethische en maatschappelijke acceptatie speelt in het project een even belangrijke rol. In sessies met inwoners is gekeken naar de zorgen van de mensen waar de drone overheen kan vliegen. Er is best wat acceptatie voor de drone, maar inwoners willen wel graag weten wat de camera van de drone ziet. En hoe kan je zelf zien dat de drone die overvliegt van de politie is? Deze aspecten neemt de politie mee in het project.

Tot slot moet je een goed beeld hebben van andere drones die in het gebied kunnen vliegen. Drone detectie helpt hierbij. Uiteindelijk is de ontwikkeling zogenaamde U-space uiteindelijk onvermijdelijk.

Wil je hier meer over weten, neem dan contact op met de community manager van ICSS: [email protected]